Základná škola

Mariánska ulica 554/19, Prievidza
Menu
  • Domov
  • Kontakty
  • O škole
  • Aprogen
    • Ročníkové práce

Ročníkové práce – Aprogen

METODICKÉ USMERNENIA K ROČNÍKOVEJ PRÁCI

Obsah ročníkovej práce

Ročníková práca má byť vyjadrením špecifického záujmu dieťaťa, pri ktorom má hlavne vo vyšších ročníkoch vniknúť hlbšie a širšie do témy (nie povrchne), dieťa sa má jej prostredníctvom realizovať vo svojej dominantnej oblasti. Práce nemajú byť len kompilátom, opisom odstavcov z kníh, ale dieťa má v nej vyjadriť svoje vlastné postrehy, názory.

TÉMA SA MUSÍ VÝRAZNE ODLIŠOVAŤ A NEPRELÍNAŤ S PREBERANÝM UČIVOM (resp. s učivom učebných osnov) ALEBO NAD NÍM VYTVÁRAŤ VÝRAZNÚ NADSTAVBU.

 

Minimálne požiadavky v rámci jednotlivých ročníkov:

1. ročník: jednoduchý plagátik A2 (zvieratká a pod.) – kresba, popis, alebo A4 – 3 strany textu + obrázky., min. literárne zdroje

2. ročník: veľkoplošný plagát (s popismi) alebo A4 5 strán textu + obrázky., aspoň 2 zdroje

3. a 4. ročník – samostatne určená oblasť, aspoň 4 literárne pramene, vlastné jednoduché myšlienky, názory (porovnanie dvoch javov, zhodnotenie výhod a nevýhod, argumentácia pre a proti, možnosti zlepšenia, možný vývin v budúcnosti, uplatnenie v iných oblastiach), minimálne 8 strán textu + obrázky,

II. stupeň a gymnázium – uviesť aspoň 5 literárnych prameňov, ostatné ako v 4. ročníku, minimálne 10 strán textu + obrázky.

 

Výstupy – forma ročníkovej práce

  • text a obrázky A4 (rozsah podľa ročníka),
  • veľkoplošný plagát (nákresy, fotografie, popis),
  • trojrozmerný výtvor (konštrukcia) a popis,
  • videonahrávka a popis
  • počítačový program a výstup.

Ročníková práca má byť ÚHĽADNÁ, PREHĽADNÁ (výrazné písmo – nie ceruzka), PREZENTOVANÁ autorom pred auditóriom (aspoň v rámci triedy), najzaujímavejšie práce v rámci celej školy.

 

Výchovno – vzdelávací cieľ ročníkovej práce tvoria ZRUČNOSTI, ktoré chceme v žiakoch rozvíjať: 

  • štúdium literatúry, orientácia v informáciách,
  • samostatnosť, samoštúdium, motivácia,
  • porovnávanie,
  • klasifikácia (triedenie javov),
  • analýza a syntéza (rozklad na časti a spájanie častí do celkov),
  • abstrakcia (výber podstatných znakov),
  • aplikácia (prenos, uplatnenie skúseností, poznatkov v inej oblasti),
  • zovšeobecňovanie,
  • predikcia (na základe známych poznatkov predpokladať ďalší vývoj javu, procesu),
  • elaborácia (vypracovanie, dôraz na detaily),
  • kreativita (plynulosť (vymyslieť čo najviac vecí z danej oblasti), pružnosť (vymyslieť čo najviac vecí
  • rôznorodých – z rôznych oblastí), originalita (jedinečnosť)),
  • kritické myslenie,
  • hodnotenie (klady a zápory daného javu),
  • argumentácia, zdôvodňovanie, presné vyjadrovanie,
  • prezentácia pred auditóriom, obhajovanie vlastnej práce, názorov.

 

Pomoc učiteľa

Triedni učitelia:

  • oboznámenie s podmienkami,
  • pomoc pri výbere témy a jej fomulácii,
  • vytvorenie zoznamu tém,
  • priebežné pripomínanie, povzbudzovanie, podpora, rady.

Ostatní učitelia: – individuálna pomoc učiteľa, ktorý má k danej téme blízko. Ročníková práca je výlučne domácou aktivitou, učiteľ môže dieťaťu poradiť, vysloviť svoj názor, pomôcť v rámci individuálnych konzultácií. Tvorba ročníkovej práce však nie je súčasťou aktivít vyučovacích hodín.

 

Pomoc rodičov

  • podpora, povzbudzovanie, pripomínanie, rady,
  • návšteva múzeí, výstav, akcií, súvisiacich s témou,
  • namotivovanie dieťaťa (ak nemá dostatočnú motiváciu),
  • poskytovanie literatúry, internetu, návšteva knižníc,
  • technická pomoc (pomoc pri prepisovaní do počítača (u malých detí), tlač, viazanie.

 

Prezentácia ročníkovej práce

Deti prezentujú ročníkovú prácu v rámci triedy. Dieťa porozpráva o svojej práci, odpovedá na otázky detí. Ostatní spolužiaci tvoria publikum. Po vyhodnotení triednym učiteľom sú niektoré deti nominované na celoškolskú prezentáciu. Koná sa v rámci jedného vyučovacieho dňa. Ostatní žiaci (príp. rodičia) tvoria publikum, môžu prechádzať jednotlivými sekciami. Deti sa snažíme viesť k tomu, aby pristupovali k prezentácii zodpovedne (teda riadne si ju pripravili), hovorili nahlas a zrozumiteľne, učili sa využívať obrazový materiál (tabuľu, obrázky, ukážky, príp. fólie). Keď dieťa odprednáša svoju tému, nasleduje diskusia. Deti sa učia nielen vystupovať, ale i počúvať, aktívne diskutovať a argumentovať (to všetko je cieľom prezentácií).

 

Príklady tém

zvieratá, vesmír, vynálezy, biológia, vlastný vynález, isté historické obdobie, návrh výstavnej siene v múzeu, ponuka cestovnej kancelárie, video dokument o pamiatkach mesta, náboženstvá – ich podobnosť a rôznorodosť, ekológia, genetické manipulácie, flóra v rôznych oblastiach sveta, Darwinova teória, porovnanie životopisov slávnych ľudí, zaujímavé povolania, umenie, otázky životného prostredia, medicína, šport, návrh novej športovej hry atď.

  • Pokyny k vypracovaniu ročníkovej práce pre 2. stupeň APROGEN
  • Zápis do 1. ročníka
  • Aktuality
  • Výchovné poradenstvo
  • Dokumentácia
  • Tlačivá na stiahnutie
  • Rada školy
  • Karanténne opatrenia
  • Písomné vyhlásenie o bezpríznakovosti
  • Všeobecné záväzné nariadenia
  • Testovanie T5 T9
  • ŠKD
  • Školská jedáleň
  • Pracovné ponuky
  • Zverejňovanie zmlúv
  • Fotogaléria
  • Ochrana osobných údajov
  • Databox – Školský portál
  • Stará webová stránka
facebook
O nás

e-mail

046 542 07 41

046 542 20 49

Mariánska 554/19 Prievidza

marec 2023
Po Ut St Št Pi So Ne
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
« feb