METODICKÉ USMERNENIA K ROČNÍKOVEJ PRÁCI
Obsah ročníkovej práce
Ročníková práca má byť vyjadrením špecifického záujmu dieťaťa, pri ktorom má hlavne vo vyšších ročníkoch vniknúť hlbšie a širšie do témy (nie povrchne), dieťa sa má jej prostredníctvom realizovať vo svojej dominantnej oblasti. Práce nemajú byť len kompilátom, opisom odstavcov z kníh, ale dieťa má v nej vyjadriť svoje vlastné postrehy, názory.
TÉMA SA MUSÍ VÝRAZNE ODLIŠOVAŤ A NEPRELÍNAŤ S PREBERANÝM UČIVOM (resp. s učivom učebných osnov) ALEBO NAD NÍM VYTVÁRAŤ VÝRAZNÚ NADSTAVBU.
Minimálne požiadavky v rámci jednotlivých ročníkov:
1. ročník: jednoduchý plagátik A2 (zvieratká a pod.) – kresba, popis, alebo A4 – 3 strany textu + obrázky., min. literárne zdroje
2. ročník: veľkoplošný plagát (s popismi) alebo A4 5 strán textu + obrázky., aspoň 2 zdroje
3. a 4. ročník – samostatne určená oblasť, aspoň 4 literárne pramene, vlastné jednoduché myšlienky, názory (porovnanie dvoch javov, zhodnotenie výhod a nevýhod, argumentácia pre a proti, možnosti zlepšenia, možný vývin v budúcnosti, uplatnenie v iných oblastiach), minimálne 8 strán textu + obrázky,
II. stupeň a gymnázium – uviesť aspoň 5 literárnych prameňov, ostatné ako v 4. ročníku, minimálne 10 strán textu + obrázky.
Výstupy – forma ročníkovej práce
- text a obrázky A4 (rozsah podľa ročníka),
- veľkoplošný plagát (nákresy, fotografie, popis),
- trojrozmerný výtvor (konštrukcia) a popis,
- videonahrávka a popis
- počítačový program a výstup.
Ročníková práca má byť ÚHĽADNÁ, PREHĽADNÁ (výrazné písmo – nie ceruzka), PREZENTOVANÁ autorom pred auditóriom (aspoň v rámci triedy), najzaujímavejšie práce v rámci celej školy.
Výchovno – vzdelávací cieľ ročníkovej práce tvoria ZRUČNOSTI, ktoré chceme v žiakoch rozvíjať:
- štúdium literatúry, orientácia v informáciách,
- samostatnosť, samoštúdium, motivácia,
- porovnávanie,
- klasifikácia (triedenie javov),
- analýza a syntéza (rozklad na časti a spájanie častí do celkov),
- abstrakcia (výber podstatných znakov),
- aplikácia (prenos, uplatnenie skúseností, poznatkov v inej oblasti),
- zovšeobecňovanie,
- predikcia (na základe známych poznatkov predpokladať ďalší vývoj javu, procesu),
- elaborácia (vypracovanie, dôraz na detaily),
- kreativita (plynulosť (vymyslieť čo najviac vecí z danej oblasti), pružnosť (vymyslieť čo najviac vecí
- rôznorodých – z rôznych oblastí), originalita (jedinečnosť)),
- kritické myslenie,
- hodnotenie (klady a zápory daného javu),
- argumentácia, zdôvodňovanie, presné vyjadrovanie,
- prezentácia pred auditóriom, obhajovanie vlastnej práce, názorov.
Pomoc učiteľa
Triedni učitelia:
- oboznámenie s podmienkami,
- pomoc pri výbere témy a jej fomulácii,
- vytvorenie zoznamu tém,
- priebežné pripomínanie, povzbudzovanie, podpora, rady.
Ostatní učitelia: – individuálna pomoc učiteľa, ktorý má k danej téme blízko. Ročníková práca je výlučne domácou aktivitou, učiteľ môže dieťaťu poradiť, vysloviť svoj názor, pomôcť v rámci individuálnych konzultácií. Tvorba ročníkovej práce však nie je súčasťou aktivít vyučovacích hodín.
Pomoc rodičov
- podpora, povzbudzovanie, pripomínanie, rady,
- návšteva múzeí, výstav, akcií, súvisiacich s témou,
- namotivovanie dieťaťa (ak nemá dostatočnú motiváciu),
- poskytovanie literatúry, internetu, návšteva knižníc,
- technická pomoc (pomoc pri prepisovaní do počítača (u malých detí), tlač, viazanie.
Prezentácia ročníkovej práce
Deti prezentujú ročníkovú prácu v rámci triedy. Dieťa porozpráva o svojej práci, odpovedá na otázky detí. Ostatní spolužiaci tvoria publikum. Po vyhodnotení triednym učiteľom sú niektoré deti nominované na celoškolskú prezentáciu. Koná sa v rámci jedného vyučovacieho dňa. Ostatní žiaci (príp. rodičia) tvoria publikum, môžu prechádzať jednotlivými sekciami. Deti sa snažíme viesť k tomu, aby pristupovali k prezentácii zodpovedne (teda riadne si ju pripravili), hovorili nahlas a zrozumiteľne, učili sa využívať obrazový materiál (tabuľu, obrázky, ukážky, príp. fólie). Keď dieťa odprednáša svoju tému, nasleduje diskusia. Deti sa učia nielen vystupovať, ale i počúvať, aktívne diskutovať a argumentovať (to všetko je cieľom prezentácií).
Príklady tém
zvieratá, vesmír, vynálezy, biológia, vlastný vynález, isté historické obdobie, návrh výstavnej siene v múzeu, ponuka cestovnej kancelárie, video dokument o pamiatkach mesta, náboženstvá – ich podobnosť a rôznorodosť, ekológia, genetické manipulácie, flóra v rôznych oblastiach sveta, Darwinova teória, porovnanie životopisov slávnych ľudí, zaujímavé povolania, umenie, otázky životného prostredia, medicína, šport, návrh novej športovej hry atď.